23 sty Czy jesteś pewien, że nic nie można poprawić w Twoim procesie zarządzania wierzytelnościami?
Odzyskiwanie należności nigdy nie jest przyjemne. Ograniczają nas wypracowane, często błędne zasady oraz zamykanie się na pomoc z zewnątrz. Co można polepszyć w zarządzaniu wierzytelnościami? O jakich zasadach trzeba pamiętać?
Oddzielaj ludzi od problemu
Jeśli do czynienia mamy z nieterminowym spłacaniem należności lub próbami całkowitego ich zaniechania, to nie wkraczajmy jeszcze na drogę sądową. Różne sytuacje trafiają każdego z nas, dlatego spróbujmy najpierw skontaktować się z naszym dłużnikiem i przypomnijmy mu o terminie regulacji długu lub zmianie sposobu płatności.
Dzięki temu kontrahent doceni, że chcemy wyciągnąć do niego pomocną dłoń. W zarządzaniu wierzytelnościami ważny jest również sposób informowania o terminach i warunkach płatności. Zawsze róbmy to na piśmie. W ten sposób unikniemy nieporozumień.
Skorzystaj z pomocy konsultanta lub stwórz dział windykacyjny
Jest to opłacalne w przypadku, kiedy do dyspozycji mamy finanse oraz w naszym zespole nie brakuje zaufanych specjalistów od zarządzania wierzytelnościami. Drugą opcją jest skorzystanie z usług zewnętrznych doradców. Tutaj nie ponosimy żadnych kosztów miesięcznych, a jedynie wynajmujemy specjalistów na podstawie umowy, w której przewidziano łączny koszt za efekt ich pracy. Oni zbadają obecny proces zarządzania wierzytelnościami i jeśli będzie taka konieczność wyeliminują zbędne czynności, poprawią go i uczynią bardziej efektywnym a zarazem oszczędnym. Umowa zawierana z konsultantami jest elastyczna, w każdym momencie podlega renegocjacji bądź zamknięcia – to także daje możliwość elastycznego zarządzania kosztami
Pamiętaj o zasadach negocjacji
W sytuacji, kiedy uda nam się skontaktować z kontrahentem i przypomnieć mu o zalegającym długu, pamiętajmy, aby emocje schować na bok. Oczywiście może być to trudne, jednak w mądrym zarządzaniu wierzytelnościami zawsze pamiętajmy, aby:
– przypomnieć wierzycielowi o warunkach i terminach, które obowiązywały w umowie,
– zrozumieć sytuację naszego kontrahenta, a dopiero wtedy podać mu rzeczowe argumenty i możliwość wystąpienia sankcji,
– nie dać się zwieść. Konieczne może okazać się przerwanie dostaw, wpisanie wierzyciela do rejestru dłużników lub zagrożenie sądem.
Jeśli sytuacja tego wymaga, to w Biz-On udzielimy niezbędnych informacji, które pomogą rozwiązać problem i uczynią Twój proces zarządzania wierzytelnościami jeszcze bardziej skuteczny i efektywny..